Opdracht Formatief toetsen:
Gezien de huidige
status van onze schoolontwikkeling, kies ik voor deze opdracht graag voor de
formatieve toetsvorm het geven van feedback. In de reviewstudie
van Sluijsmans, Joosten-ten Brinke enVan der Vleuten (2013), wordt naast
deze vorm van formatieve toetsing stil gestaan bij andere vormen, echter hebben
wij in ons jaarplan twee zaken staan die mijn keuze versterken. Ten eerste hebben wij als doel het ontwikkelen
van een professionele communicatie stijl bij de teamleden. Tijdens een
studietweedaagse vorige week stond communicatie en met name het geven van
feedback onderling centraal. Daarnaast was een ander onderwerp (staat ook in
ons jaarplan) het verder invulling geven van de missie met de bijbehorende
kernwaarden in een duidelijke visie op ons onderwijs. Eén van de meest gehoorde
wensen was het tegemoetkomen aan individuele onderwijsbehoeften; ieder kind
leert anders. In de reviewstudie van Hattie en Timperley (2007) staat
het geven van feedback als effectieve methode voor formatief toetsen centraal,
zij gaan uit van verschillende rollen (leraar, leerling, medeleerling, ouders,
maar ook onderwijsmaterialen) en feedback als gevolg van een specifiek gedrag.
Een interessant gegeven vind ik het model van Hattie en Timperley (2007),
waarin zij eigenlijk die soorten feedback omschrijven: feed-up, feedback en
feed-forward.
- Waar gaat de leerling naar toe (wat zijn de beoordelingscriteria en standaarden)? feed-up.
- Hoe heeft de leerling de taak uitgevoerd (welke vooruitgang wordt geboekt ten aanzien van de beoordelingscriteria en standaarden)? feedback.
- Hoe gaat de leerling verder (welke aanpak is nodig om tot groei te komen)? feed-forward.
Om de gewenste veranderingen in ons onderwijs door te kunnen voeren, zal er
behoorlijk wat aanspraak gedaan worden op de inzet van teamleden. Echter wordt
ook om een kritische houding gevraagd en wordt verwacht dat er op een
professionele manier samengewerkt wordt. Elkaar op een gezonde manier
aanspreken en voorzien van feedback hoort hier ook bij. Tijdens afgelopen
tweedaagse bleek de behoeft aan begeleiding hierbij ruim aanwezig. Het team
heeft dus behoefte aan kennis over het geven van feedback. Deze kennis kan
vervolgens toegepast worden om de collega’s aan te spreken, maar ook naar de
leerlingen toe. De maatregelen, acties, of interventies die genomen
(moeten) worden, bevinden zich vooral op micro niveau (klas, leerling/ leerkacht).
Het betreft hier vooral de leerkracht en die zal er zelf mee aan de slag moeten,
echter raakt het ook wel heel erg het meso niveau, daar het de hele school
betreft en het voort komt uit de visie. Sadler (1989) zegt namelijk ook dat
feedback ervoor kan zorgen dat de kloof tussen wat een leerling (of leerkracht
in dit geval) al beheerst en dat wat hij nog niet beheerst centraal staat. Als
school is bepaald dat het geven van feedback verbeterd moet worden.
Van den Akker:
Kijkend naar de
componenten uit het spinnenweb van Van den Akker die van belang zijn voor de
verbetering van het inzetten van feedback, dan lijkt het component visie
hier het belangrijkste. Waartoe leren zij? Ofwel, wat moet er bereikt worden en
waarom. Al heel snel kan dan de relatie gelegd worden met het component
leerdoelen, welke doelen worden gesteld (per leerkracht)? Verder lijken de
volgende componenten er ook toe te doen: leerinhoud (wat leren zij?),
leeractiviteiten (hoe leren zij?) en groeperingsvormen (met wie leren zij?
Welke maatregelen,
acties, of interventies moeten er dan genomen worden / geïnitieerd
worden?
Component
|
Maatregel, actie,
interventie
|
Visie:
|
Vastleggen
Gummarus visie vanuit tweedaagse (MESO)
Visie verweven in
onderwijs (MESO)
|
Leerdoelen:
|
Teamdoelen
opstellen (MESO)
Individuele
doelen opstellen op communicatie (MICRO)
|
Leerinhoud:
|
Vanuit
individuele behoefte inventariseren wat de leerinhoud kan zijn? (MICRO)
|
Groeperingsvorm:
|
Inventariseren of
er behoefte is aan ‘maatjes’, teamleren, werken met parallelcollega’s o.i.d.
(MICRO)
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten