maandag 22 september 2014

Opdracht formatief toetsen i.c.m. Van den Akker

Opdracht Formatief toetsen:

Gezien de huidige status van onze schoolontwikkeling, kies ik voor deze opdracht graag voor de formatieve toetsvorm het geven van feedback. In de reviewstudie van Sluijsmans, Joosten-ten Brinke enVan der Vleuten (2013), wordt naast deze vorm van formatieve toetsing stil gestaan bij andere vormen, echter hebben wij in ons jaarplan twee zaken staan die mijn keuze versterken.  Ten eerste hebben wij als doel het ontwikkelen van een professionele communicatie stijl bij de teamleden. Tijdens een studietweedaagse vorige week stond communicatie en met name het geven van feedback onderling centraal. Daarnaast was een ander onderwerp (staat ook in ons jaarplan) het verder invulling geven van de missie met de bijbehorende kernwaarden in een duidelijke visie op ons onderwijs. Eén van de meest gehoorde wensen was het tegemoetkomen aan individuele onderwijsbehoeften; ieder kind leert anders. In de reviewstudie van Hattie en Timperley (2007) staat het geven van feedback als effectieve methode voor formatief toetsen centraal, zij gaan uit van verschillende rollen (leraar, leerling, medeleerling, ouders, maar ook onderwijsmaterialen) en feedback als gevolg van een specifiek gedrag. Een interessant gegeven vind ik het model van Hattie en Timperley (2007), waarin zij eigenlijk die soorten feedback omschrijven: feed-up, feedback en feed-forward.

  • Waar gaat de leerling naar toe (wat zijn de beoordelingscriteria en standaarden)? feed-up.
  • Hoe heeft de leerling de taak uitgevoerd (welke vooruitgang wordt geboekt ten aanzien van de beoordelingscriteria en standaarden)? feedback.
  • Hoe gaat de leerling verder (welke aanpak is nodig om tot groei te komen)? feed-forward. 



Om de gewenste veranderingen in ons onderwijs door te kunnen voeren, zal er behoorlijk wat aanspraak gedaan worden op de inzet van teamleden. Echter wordt ook om een kritische houding gevraagd en wordt verwacht dat er op een professionele manier samengewerkt wordt. Elkaar op een gezonde manier aanspreken en voorzien van feedback hoort hier ook bij. Tijdens afgelopen tweedaagse bleek de behoeft aan begeleiding hierbij ruim aanwezig. Het team heeft dus behoefte aan kennis over het geven van feedback. Deze kennis kan vervolgens toegepast worden om de collega’s aan te spreken, maar ook naar de leerlingen toe. De maatregelen, acties, of  interventies die genomen (moeten) worden, bevinden zich vooral op micro niveau (klas, leerling/ leerkacht). Het betreft hier vooral de leerkracht en die zal er zelf mee aan de slag moeten, echter raakt het ook wel heel erg het meso niveau, daar het de hele school betreft en het voort komt uit de visie. Sadler (1989) zegt namelijk ook dat feedback ervoor kan zorgen dat de kloof tussen wat een leerling (of leerkracht in dit geval) al beheerst en dat wat hij nog niet beheerst centraal staat. Als school is bepaald dat het geven van feedback verbeterd moet worden.

Van den Akker:
Kijkend naar de componenten uit het spinnenweb van Van den Akker die van belang zijn voor de verbetering van het inzetten van feedback, dan lijkt het component visie hier het belangrijkste. Waartoe leren zij? Ofwel, wat moet er bereikt worden en waarom. Al heel snel kan dan de relatie gelegd worden met het component leerdoelen, welke doelen worden gesteld (per leerkracht)? Verder lijken de volgende componenten er ook toe te doen: leerinhoud (wat leren zij?), leeractiviteiten (hoe leren zij?) en groeperingsvormen (met wie leren zij?

Welke maatregelen, acties, of  interventies moeten er dan genomen worden / geïnitieerd worden?


Component
Maatregel, actie, interventie
Visie:
Vastleggen Gummarus visie vanuit tweedaagse (MESO)
Visie verweven in onderwijs (MESO)
Leerdoelen:
Teamdoelen opstellen (MESO)
Individuele doelen opstellen op communicatie (MICRO)
Leerinhoud:
Vanuit individuele behoefte inventariseren wat de leerinhoud kan zijn? (MICRO)
Groeperingsvorm:
Inventariseren of er behoefte is aan ‘maatjes’, teamleren, werken met parallelcollega’s o.i.d. (MICRO)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten