dinsdag 3 juni 2014

Interventie en onderzoeksvraag

Algemene omschrijving:

Er wordt een leerKRACHTteam samengesteld die aan een onderwerp van het jaarplan (eigen keuze) gaat werken en daar eigen doelen op zet. Dit leerKRACHTteam presenteert hun vorderingen in het hele team (kennis delen).

Doel(en) van de interventie:
·         Via het samenstellen/inzetten van leerKRACHTteams werken aan een klimaat waarin gedeelde verantwoordelijkheid, betrokkenheid en eigenaarschap te realiseren zijn.
·         Verdieping realiseren in de professionele dialoog, door het samenstellen van leerKRACHTteams. Hierbij breiden we het aantal overlegmomenten uit. Dit om uiteindelijk meer eigenaarschap en gedeeld leiderschap te ontwikkelen.


Handelingsacties van de schoolleider?
Dat betekent:
-          dat ik een structuur moet creëren en teamleden de ruimte moet geven om samen te komen
-          dat ik teamleden motiveer om hieraan deel te nemen
-          dat ik, liefst vastgesteld door leerKRACHTteam, een doel heb om de interventie te kunnen onderzoeken
-          randvoorwaarden creëren vanuit de theorie
-          faciliteren
-          richting geven
-          observeer of laat observeren (participerende observatie?)
-          effectieve processen?

-          Onderzoeken of beeld van teamleden verandert, waren de randvoorwaarden oké
-          Schriftelijke evaluatie, logboek


Welk inzicht moet het opleveren na de eerste 6 weken?
-          Dat ik zicht heb op het effect van het hebben van een doel  op het gevoel van eigenaarschap
-          Dat ik op basis van data kan benoemen wat een succesfactor is die het effect van het leerKRACHTteam vergroot
-          Dat ik op basis van evaluatie van het proces kan benoemen waar dit proces op stuk zou kunnen lopen
-          Wat heeft zo’n team nodig om tot een gezamenlijk doel te komen
-          Zijn er randvoorwaarden die juist wel/ juist niet werken

Onderzoeksvraag:

Wat is de invloed van het stellen van doelen door leerkrachtteams op het beeld dat zij hebben omtrent eigenaarschap?

Deelvragen:
·         Hoe heeft het leerKRACHTteam het zelf bepalen van doelen ervaren?
·         In hoeverre draagt een heldere communicatie vanuit leidinggevende bij aan het resultaat van het leerKRACHTteam?
·         Welke invloed hadden de geschepte randvoorwaarden op het ontstaan van een professionele dialoog?
·         Wat was het effect van het opschroeven van de frequentie van de bijeenkomsten op het resultaat van de overlegmomenten?

Onderzoeksinstrumenten:
Ik wil gebruik gaan maken van interviews of vragenlijsten. De reden hiervoor is dat ik het beeld dat mensen (ontwikkeld) hebben wil meten. Volgens Baarda (2013) is interviewen de aangewezen manier van dataverzameling als je welt weten wat mensen voelen en denken.
Ik kom dan op de volgende drie mogelijkheden:
1.       Het gestructureerd interview
2.       Het halfgestructureerd interview
3.       Het topicinterview

Voor alle drie de interviews valt iets te zeggen.
1.       Het gestructureerd interview:
Onafhankelijkheid is groot, invloed peroon (subjectiviteit) klein, alle onderwerpen komen makkelijk aan bod
2.       Het halfgestructureerd interview: voordeel hiervan is dat je het gesprek wat vrijer kunt laten verlopen, met name de volgorde van de vragen is niet van toepassing, als de onderwerpen maar aan bod komen.
3.       Het topicinterview: openheid in interview is groot, gesprek kan mijns inziens beter op gang komen.

Observatie: omdat ik heel erg benieuwd ben naar het groepsproces in het leerKRACHTteam, zou ik gebruik willen maken van een observatie. Meest voor de handliggend is dan participerend observeren (Baarda, 2013, p. 187).

Respondenten:

Ik ga gebruik maken van een bestaande werkgroep (ICT). Omdat zij al samenwerken, kunnen zij bijvoorbeeld vergelijkingen maken met het effect van hun overlegmomenten dit schooljaar en het effect van bijeenkomsten tijdens en hopelijk na de interventie.
De werkgroep bestaat uit 5 personen:
  • 2 mannen
  • 3 vrouwen
  • leeftijd van 35 t/m 61
  • Functies: ICT Coördinator, IB’er, leerkracht onderbouw, middenbouw en bovenbouw


3 opmerkingen:

  1. Wietse, je bent flink aan de slag gegaan. Dat levert een stevige voorzet op.
    Je wil werken aan het stimuleren van het gevoel van eigenaarschap. In je theoretisch kader heb je je daar goed op ingelezen.
    Eén van de factoren die een rol blijken te spelen is het eigenaarschap van medewerkers over organisatiedoelen. Zelf doelen (meehelpen) formuleren blijkt het gevoel van eigenaarschap te vergroten. Dat maak jij tot kern van je interventie. Vervolgens wil je weten of dat inderdaad ook leidt tot een verandering in het gevoel van eigenaarschap.

    Om je onderzoeksvoorstel verder uit te werken zijn twee dingen van belang:
    - maak duidelijk wat de taak is van het leerKRACHTteam en over welk onderwerp zij doelen moeten gaan formuleren./ Over dat onderwerp gaan zij namelijk (als de theorie klopt) zich meer eigenaar voelen.
    - maak in je onderzoeksvraag duidelijk waarover je onderzoek gaat: gaat het om inzichten in de ontwikkeling van de professionele dialoog in (een deel van) het team...of...gaat het om het gevoel van eigenaarschap binnen het team t.a.v. .......(dat is nog onduidelijk voor mij).
    Nu geven de onderzoeksvraag en de deelvragen hier geen eenduidig antwoord op, waardoor je onderzoek nog veel verschillende kanten op kan gaan.
    Maak je vraag dus nog meer specifiek, daarmee wordt het beter beoordeelbaar of de vraag ook meetbaar is. Dat is nu namelijk niet het geval.

    Je deelvragen sluiten aan bij de hoofdvraag. Ze zijn echter niet specifiek genoeg. bv de deelvraag over randvoorwaarden : welke randvoorwaarden zijn dat dan? Noem ze desnoods op. Hetzeflde geldt voor de deelvraag over 'communicatie'.
    In je vragen heb je het over 'effect'. In je onderzoek kun je echter (gezien de mogelijkheden) geen echte effecten meten. Je kunt wel mogelijke invloeden in beeld brengen. Herformuleer je vragen dus zodanig dat je ze ook waar kunt maken in het onderzoek.

    Einde deel 1 opmerkingen Henderijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deel 2, opmerkingen Henderijn
    Methode
    Je kiest voor vragenlijst of interview. Merk op dat dit twee verschillende instrumenten zijn. Je gaat vervolgesn door op interviews...dus dat wordt het? Lijkt ook wel voor de hand te liggen. De keuze voor het type interview kun je waarschijnlijk het beste maken als nog iets duidelijker voor ogen hebt wat je precies wil gaan onderzoeken.
    je zou kunnen overwegen, aangezien je ook interesse hebt in het groepsproces, om een groepsinterview af te nemen (eventueel in combinatie met individuele interviews). Daarmee krijg je ook zicht op de interactie tussen teamleden en kan ..door het reageren op elkaar...het gesprek nog meer diepte krijgen...en dus andere info opleveren voor de onderzoeker. Denk bv aan een focusgroepinterview.
    Zowel bij interview als bij observatie is de volgende stap op na te denken over het onderwerp dat je wil bevragen (zie ook vorige opmerking over de keuze tussen 'eigenaarschap' of 'professionele dialoog'.
    Dit onderwerp ga je namelijk vervolgens verder uitwerken in topics en eventueel subtopics. Dit zijn aspecten van het onderwerp waarover je informatie/ data gaat verzamelen. Je zou als vervolgstap dus een topiclijst kunnen gaan opstellen.
    Je keuze voor een bestaande werkgroep is goed te volgen. Je hebt dan ook niet meer te maken met de fase van 'kennismaking' en het ontwikkelen van een werkwijze omdat de groep al functioneert. Dat is gezien de periode van 6 weken voor de interventie wel prettig. Daarmee staan je respondenten dan ook al vast inderdaad.

    Veel succes met het vervolg!
    Groetjes, Henderijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Algemene omschrijving:
    leerKRACHT is een mooie omschrijving. Het laten maken van eigen keuzes en eigen doelen maakt het verhaal groot en onduidelijk. Misschien is het goed om eerst deze stap te zetten, zodat je concreet en duidelijk kunt worden.

    Doel(en) van de interventie:
    Doelen en middelen worden door elkaar gebruikt in dit gedeelte. Dit maakt het voor mij ook onduidelijk. Daarnaast beschrijf je alle doelen in één zin. Het zijn wel mooie doelen die passen bij de weg van een schoolleider.

    Handelingsacties van de schoolleider?:
    Doordat er geen concrete doelen zijn blijft het geheel vaag. Het is een opsomming van mogelijkheden.

    Welke inzicht moet dit opleveren na de eerste zes weken?:
    Mooie vragen, maar wel veel voor dit onderzoek. Ik zou me focussen op één vraag.

    Onderzoeksvraag:
    In de deelvragen lees ik niet de eigenlijke onderzoeksvraag terug.
    Wat is "heldere" communicatie?

    Onderzoeksinstrumenten:
    Welke keus wat betreft interview ga je maken? Het lijkt er op, dat je alleen maar "participerend observeren" gaat gebruiken.

    Respondenten:
    Keuze van respondenten lijkt mij helder.

    Samenvattend:
    Het lijkt mij, dat je nog erg zoekende bent in het afbakenen en trechteren van je interventie. Gelukkig ben je er al verder mee dan ik :(
    Succes en ik hoop, dat je wat met mijn feedback kunt.

    Groeten,

    Miel

    BeantwoordenVerwijderen