maandag 26 mei 2014

Evaluatie-onderzoek

Met mijn eigen interventie in gedachte heb ik het college van Sophie Verhoeven met interesse gevolgd. Uitgaande van het samenstellen van leerKRACHTteams op onze school en het beeld dat ik nu bij dit proces heb, vind ik met name de opbrengst van de ‘blackbox’ heel interessant. Daarbij dacht ik in eerste instantie dat ik zou moeten werken met een testgroep, maar later op de dag in het gesprek met Henderijn, bleek dit toch niet echt raadzaam te zijn.

Ook de opzet van het evaluatieonderzoek met het onderdeel ‘programmatheorie’ was erg verhelderend voor mij. Ik had ook hier beeld bij en zie het grote geheel goed voor me.

Om terug te komen op die blackbox en de PDSA cyclus denk ik de meerwaarde van dit soort onderzoek voor mij als schoolleider snel te pakken te hebben. Op het moment dat je een proces kunt volgen en kunt meten én kunt evalueren, kun je wellicht benoemen wat er gebeurt in die blackbox. Maar wat ik misschien nog wel interessanter vind is wat er niet is gebeurd. En wat moet je veranderen bij een volgende vernieuwing/verbetering/verandering in je organisatie om te zorgen dat het niet nog een keer misgaat op dat punt. Het onderzoeken van de effecten van je interventie is veelzeggend, misschien nog wel veelzeggender dan de resultaten van de interventie.


Ook het opstellen van het design heeft me aan het denken gezet, er moet een soort Programma van Eisen opgesteld worden voor de interventie. Ben nu ook erg benieuwd naar de workshops over instrumenten, etc.

1 opmerking:

  1. Goedemorgen Wietse; komt het leerteam morgen nog naar Dorst? Zo ja, zullen we dan tussen 13.00 uur en 13.30 uur afspreken? Gr Roger basisschool Marcoen: Dennelaan 71 Dorst 06-38932445

    BeantwoordenVerwijderen