maandag 10 november 2014

Inzichten n.a.v. kennisdialoog Professionele leergemeenschappen

In één van de bijeenkomsten van Leerlijn 3 stond het onderwerp Professionele leergemeenschappen centraal. Een onderwerp dat reeds bekend was voordat ik in september 2013 met de MLE begon, maar wat als een soort rode draad door deze master loopt. Ik stel me bijna hardop de vraag of het geen overschat containerbegrip aan het worden is. Daarbij waak ik er voor niet voorbij te gaan aan de absolute meerwaarde die het ‘zijn van een PLG’ mijns inzien heeft voor een organisatie, niet alleen voor scholen. Om het gevoel van containerbegrip om te buigen naar een zinvolle betekenis van de PLG is het voor mezelf goed te kijken wat er onder verstaan wordt.

Uit de kennisdialoog kon worden opgemaakt dat het begrip PLG geïnspireerd is door onderzoek naar leiderschap, schoolverbetering en lerende organisaties (Senge). De kenmerken die omschreven worden zijn:
·         Supported and shared leadership
·         Collective creativity
·         Shared values and visison


Poell (20..) spreekt in deze context over ‘workplace learning’. Een andere omschrijving en beweging die omschreven wordt is die van trainen naar leren, gebruik makend van het leerpotentieel van de werkplek. Deze omschrijvingen kunnen in het geval van de school als organisatie makkelijk gevisualiseerd worden. Iedereen kan zich hier wel wat bij bedenken.

Als je kijkt naar de drie losse componenten van de naam Professionele Leer Gemeenschap, kun je die ook als uitgangspunt pakken. De vraag wat professioneel is, kan op 1001 manieren uitgelegd worden. Mijn uitgangspunt is in deze heel eenvoudig, op het moment dat iemand professioneel actief is, is hij actief in een werksituatie en wordt hij ervoor beloond. Kijkend naar leren kan gekeken worden naar bijvoorbeeld de traditionele leertheorieën (behaviorisme, cognitivisme, sociaal constructivisme), echter het connectivisme wordt steeds vaker aan dit rijtje toegevoegd. Hier gaat het om gebruik maken van leernetwerken, netwerk leren en kennis delen (o.a. Moolenaar). Moolenaar zegt ook dat netwerkleren een specifieke vorm van informeel leren in het onderwijs is. Vervolgens zegt zij dat de praktijk centraal staat in het netwerkleren, waarbij sociale contacten worden gebruikt voor ondersteuning van die lespraktijk én de eigen professionele ontwikkeling (Jones, Asensio, & Goodyear, 2000). Onderzoek toont ook aan dat de sociale relaties van leraren inderdaad een belangrijke rol spelen bij hun professionele ontwikkeling en leren (Baker-Doyle & Yoon, 2010; McCormick, Fox, Carmichael & Procter, 2010), de verandercapaciteit van scholen vergroten (Moolenaar, Daly, & Sleegers, 2010) en de lespraktijk verbeteren (Coburn & Russell, 2008).

Rol van de schoolleider
Moest de schoolleider eerder nog vaak de spin in het web zijn die alle draden spande, nu lijkt het niet meer zo vanzelfsprekend. Moolenaar vraagt zich af of die schoolleider wel in het centrum van het netwerken moet zitten.  Wellicht is het beter om aan de rand te zitten, dit is een interessante vraag.

Kijkend naar het laatste component, dan spreken we over gemeenschap of community. Ook hier zijn weer diverse omschrijvingen van de te vinden. Wenger heeft het over een community als er ‘mutual engagement, joint enterprise and a stored repertoire of discourse and action’ aanwezig is.

Voor mij wordt wel steeds meer duidelijker dat het containerbegrip PLG als een soort paraplu boven een organisatie kan hangen. Wanneer je het wel of niet bent is moeilijk te bepalen, daarvoor zijn geen lijstjes en eenduidige uitspraken. Wel kan geconcludeerd worden dat een professionele leergemeenschap tot een organisatie kan leiden die in staat is te verbeteren, te verbeteren en uiteindelijk te transformeren. Zo’n organisatie kan de switch gaan maken van ‘doen’ naar ‘zijn’.

Enkele andere uitspraken/begrippen die mijn aandacht hebben op dit vlak:
·         Teamleren
·         Boundary crossing (kenniscafé)
·         Teamleiderschap
·         Psychologische veiligheid
·         Shared mental models
·         Dringend vraagstuk (urgentiebesef kweken)
·         Individuele motivatie
·         Verbindingen van binnen naar buiten team







Geen opmerkingen:

Een reactie posten