Tijdens één van de
colleges van Adriaan in deze leerlijn kwam de Ladder of Inference ter sprake. In
dit blogbericht wil ik nog eens kijken op de waarde van deze aangereikte
theorie in mijn persoonlijke én schoolontwikkeling. Onderstaand plaatje geeft
eigenlijk een goede Nederlandse vertaling van het originele idee van Argyris.
Waardevol
Ik vond de eenvoud van deze (vaak) open deur, treffend
voor de situatie die vaak in teams speelt, ook in ons team. Ik kan niet voor de
ander spreken, maar voor mezelf kan ik zeggen dat ik ervoor wil waken niet
teveel sporten over te slaan. Als ik mij niet bewust ben van deze Ladder of Inference, neig ik ernaar te
snel conclusies te trekken op basis
van mijn aannames. Ik sla dan belangrijke sporten over, namelijk het observeren
(objectief) en het selecteren van gegevens (data). De kans dat ik dan betekenis
met verkeerd interpretaties is dan groot. Hierdoor doe ik aannames op basis
waarvan ik mijn conclusies trek en dit beïnvloed mijn handelen.
Een praktisch voorbeeld hiervan speelt nu in de
school. Als ik niet uitkijk dan vertaal ik signalen die ik (niet) ontvang,
meteen naar een conclusie. Ik zie voor mijn gevoel weinig van een
onderwijskundige verandering terug in mijn school. Op basis van wat ik niet zie,
trek ik de conclusie dat de ontwikkeling van de school stil staat. Echter bij (toevallige)
navraag bij onze IB’er blijkt dat leerkrachten juist veel hulpvragen hebben
weggelegd, gericht op de gewenste verandering. Dit heeft direct gevolgen en
invloed op mijn overtuiging en beïnvloed dus mijn handelen. De reflectieve lus
is op deze manier gemaakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten