maandag 17 november 2014

Ladder of Inference in de praktijk

Tijdens één van de colleges van Adriaan in deze leerlijn kwam de Ladder of Inference ter sprake. In dit blogbericht wil ik nog eens kijken op de waarde van deze aangereikte theorie in mijn persoonlijke én schoolontwikkeling. Onderstaand plaatje geeft eigenlijk een goede Nederlandse vertaling van het originele idee van Argyris.


Waardevol
Ik vond de eenvoud van deze (vaak) open deur, treffend voor de situatie die vaak in teams speelt, ook in ons team. Ik kan niet voor de ander spreken, maar voor mezelf kan ik zeggen dat ik ervoor wil waken niet teveel sporten over te slaan. Als ik mij niet bewust ben van deze Ladder of Inference, neig ik ernaar te snel conclusies te trekken op basis van mijn aannames. Ik sla dan belangrijke sporten over, namelijk het observeren (objectief) en het selecteren van gegevens (data). De kans dat ik dan betekenis met verkeerd interpretaties is dan groot. Hierdoor doe ik aannames op basis waarvan ik mijn conclusies trek en dit beïnvloed mijn handelen.

Een praktisch voorbeeld hiervan speelt nu in de school. Als ik niet uitkijk dan vertaal ik signalen die ik (niet) ontvang, meteen naar een conclusie. Ik zie voor mijn gevoel weinig van een onderwijskundige verandering terug in mijn school. Op basis van wat ik niet zie, trek ik de conclusie dat de ontwikkeling van de school stil staat. Echter bij (toevallige) navraag bij onze IB’er blijkt dat leerkrachten juist veel hulpvragen hebben weggelegd, gericht op de gewenste verandering. Dit heeft direct gevolgen en invloed op mijn overtuiging en beïnvloed dus mijn handelen. De reflectieve lus is op deze manier gemaakt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten