maandag 26 mei 2014

Percepties Boonstra op onze school

Oké en nu verder: Boonstra in een blogbericht verwerken. Voorafgaand en tijdens de vorige bijeenkomst zijn de belangrijkste ideeën van Boonstra omtrent veranderingen in organisaties helder geworden.

Planned Change – Organization Development – Continuous Change



Hoe staat onze school ervoor? Als ik kijk naar wat er nu gebeurt, waar past dat dan het best bij? Terugkijkend op leerlijn 1 en 2 en het afgelopen schooljaar, denk ik dat ons team vooral gewend is (geweest) om te werken vanuit Planned Change, vooral vanuit directie is bekend dat er de wil is om te groeien naar Organization Development. Onze directeur die er nu ruim twee jaar is, is zich hier (ook door de MLE) heel erg bewust van en is hier ook volop mee aan het stoeien.

Echter dit gaat niet van de een op de andere dag , maar dit lijkt ook door het team toch zeker ook de gewenste situatie, geluiden die je (nog te vaak) hoort bekritiseren de top-down structuur die gevoeld wordt. Duidelijk is dat directie gaat voor het vergroten van de betrokkenheid en de verantwoordelijkheid.

Terug naar leerlijn 2 en de eerst aanzet voor de interventie, moeten er stappen gezet worden.  Opdracht: leg dit nu eens op de komende interventie vanuit eigen onderzoek, wat betekent dit voor mijn sturing, wil ik die aanpassen richting een andere perceptie?


Het mooie is dat juist die sturing verplaatst moet gaan worden om te groeien naar een school waar duidelijk Organization Development mogelijk is. Mooier nog is kijken naar de aspecten die horen bij Continuous Change en kijken wat ik daarvan in de interventie (en daarna) mee kan nemen in onze school. Daarnaast wil ik hier ook de opmerking plaatsen dat je er af en toe simpelweg niet aan ontkomt op aan Planned Change te doen, je rol als schoolleider is nu eenmaal ook die van innovator/kartrekker. Soms moet je zaken gewoon doorvoeren omdat het moet, om dit succesvol te doen is het wel raadzaam om te kijken naar de aspecten die horen bij Organization Development en Continuous Change.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten